Öka bandets försäljning av merch
Vad innebär merchandise och på vilket sätt har det koppling till att tjäna pengar på musik? Hur är det ens kopplat till musik? Du är säkert van att ditt favoritband vid konserter med dina favoritband ofta säljer kepsar, tröjor, väskor med mera. Ett snyggt tryck på en användbar produkt säljer oerhört bra i rätt sammanhang. Alla dessa varor som kontextuellt går att koppla till en artist ett band eller en musiker är exempel på merchandise. Det är ett engelskt begrepp och betyder i sin översättning handelsvaror. Inte sällan är förkortningen till begreppet bara merch.
Det finns en uppsjö av olika produkter som artister erbjuder. Det är egentligen bara fantasi och kreativitet som sätter gränser. Dock fungerar klassiska musikprodukter alldeles utmärkt. Faktum är att vinylskivor, kassettband och cd-skivor har blivit retro-prylar som faktiskt går att sälja även till dagens 00-or. Förmodligen är det dock ett faktum som i viss mån kan vara beroende av musikgenre. Till exempel fungerar vinylformatet utmärkt för ett band inom genre punkrock eller hårdrock. Förmodligen ser dagens generation värdet genom en känsla av vintage och ”old-school”.
Sälj merch på konserter
I samband med live-framträdanden säljer ofta artisten merch. Det går ofta bra i samband med liveframträdanden. Det är ett forum där du direkt kan påverka och öka försäljningen. Det finns oftast minst en person i bandet som snackar både mer och bättre än resten. Försäljningspersonligheten i bandet är en enorm tillgång och kan oftast övertyga även kompisens kompis att köpa ett exemplar av senaste albumet och i förbifarten kanske även en t-shirt. Fundera på vem eller vilka som kan fungera som nyckelpersoner vid försäljning av ditt bands merch. Det är verkligen inte fel om du hittar dessa nyckelpersoner utanför bandet. Effekten blir bättre när någon utomstående kan locka till köp.
Dominoeffekten
Det ni vill åt är såklart en dominoeffekt. Snacket börjar gå och allt fler märker att ditt bands produkter köps flitigt under spelningar. Den psykologiska sidan av det hela är att fler som köper desto fler blir nyfikna och köper för att alla andra gör det och så vidare och så vidare.
Levande reklampelare
För att öka vinsten gäller det att investera. Det gäller alla branscher. Så varför inte investera i trogna anhängare som gladeligen bär ditt bands senaste t-shirt så ofta som möjligt och i så många olika sammanhang som möjligt. Dessa reklampelare är lättare att linda runt fingret ju fler gratisprodukter de får. Ja, du läste rätt. Ditt band bör ge bort gratis merch till strategiskt viktiga personer som i sin tur blir levande reklampelare. Intrycket av ditt band kommer då planteras i en större mängd och i ett större medvetande hos potentiella lyssnare/fans. I förlängningen kommer metoden ge merförsäljning.
Sälj merch online
Till att börja med bör ditt band alltid bedriva kompletterande försäljning online. Här är spelreglerna lite annorlunda och det gäller att synas bäst i det stora utbudet. Det kräver aktivt engagemang och smart marknadsföring. Huvudsaken är att online-shopen, där ditt band säljer merch, syns ordentligt överallt. På hemsidan och sidor i sociala medier bör shopen vara tydligt länkad. Smidighet ökar benägenheten till köp. Se därför över möjligheten att kunna erbjuda flera olika betalsätt och se till att du erbjuder en smidig frakt. Ju mer du jobbar med det övergripande målet att öka trafiken till ditt bands webbsidor desto mer kommer rimligen trafiken till shopen att öka parallellt. Därtill är det viktigt med regelbundna nyheter om din merch. Till exempel när ny produkt finns tillgänglig eller när ditt band har ett specialerbjudande. Det sistnämnda är ett välbeprövat knep, och många passar på om du tillfälligt sänker priset.
Erbjud nyskapande produkter
Att du bör arbeta med nyskapande när det gäller give-aways och merch är en självklarhet. Ett dedikerat fan uppskattar givetvis tygväskor, tröjor och kapsylöppnare där bandets logo är skrivet. Det är inte ovanligt att etablerade artister lanserar vinflaskor, sällskapsspel o.s.v. Vad kan du komma på för nyskapande produkt åt ditt band?